Mat og lekser


Kosthold
For at barna skal holde energi- og konsentrasjonsnivået oppe i løpet av en lang dag fylt med skole, lekser og trening, er det viktig å fylle opp energilagrene. Barna bør spise et karbohydratrikt måltid 1- 3 timer før trening for å fylle opp karbohydratlagrene og sørge for at væskebalansen er optimal, og for å ikke bli sulten under økten. 

Det er viktig at maten består av lett fordøyelige produkter og ikke føles ”tungt” i magen under trening. Det betyr at måltidet bør inneholde lite fett, noe proteiner og fiber, men mest karbohydrater, for å redusere sjansen for magetrøbbel under økten. Det bør velges næringsrike måltider som inneholder en rekke næringsstoffer, inkludert vitaminer og mineraler, slik at det totale næringsstoffbehovet blir dekket i løpet av dagen. Derfor er det viktig med grove produkter og noe grønnsaker ved måltidet før trening.

Gode karbohydratrike måltider er brødmat, müsli med frukt og melk, pastaretter mm. For at barna skal spise godt og få i seg alle viktige næringsstoffer er variasjon viktig. Derfor tilbyr akademiet forskjellige måltidsvarianter og 1 varmt måltid i uka.

Leksehjelp
Vi er opptatt av at deltakerne skal få et helhetlig tilbud når de kommer til KFUMs fotballakademi. Derfor vil vi hver dag ha en effektiv halvtime der vi fokuserer på leksehjelp. 

Her skal alle delta konsentrert og ha med seg lekseplaner fra sine skoler. I tillegg må hver enkelt elev ha med en bok som man kan lese i, om man er ferdig med lekser på planen. Akademiets personell kan komme med tips til egnet litteratur.

Det vil til enhver tid være voksenpersoner til stede som ønsker å hjelpe barna ved behov.

Vi ønsker å ha et samarbeid med foresatte rundt leksehjelp, og de kan ta kontakt hvis de har ønsker eller innspill til oppfølgingen av deres barn.

Christoffer Dahl, utdannet lærer ved HiO, vil være pedagogisk ansvarlig.



illustrasjonsfoto