Ukens egentreningsøvelse Uke 42 og Uke 43

lagt inn 17. okt. 2014, 05:39 av Kfum Fotball Akademi

Denne uken setter vi i gang med et konsept som kalles "Ukens egentrening". Vi kommer til å komme med et egentreningstips hver uke. Denne egentreningen er selvfølgelig frivillig, men vi ønsker stimulere for mer egentrening (da vi synes dette er viktig). Det kan f.eks. gjennomføres i helgen, eller når man føler man har tid. Det er viktig å påpeke at dette ikke er obligatorisk, og det bør ikke gjennomføres dersom "akademikeren" ikke har overskudd til dette.


Neste ukens tema er Orientering/overblikk. Vi kommer derfor med følgende egentreningstips (vi nevner også dette hver dag for "akademikerne" våre):

Xavi og Iniesta forteller om hvordan de øver på orientering når de drar på joggetur. De forsøker hele tiden å ha kontroll på og memorere hvor de nærmeste gjenstandene rundt seg er, og hele tiden ha kontroll på hva de har bak seg.


Ukas egentrening Uke 42:
- Ta med foreldre eller en venn på en gåtur eller joggetur. Mens du går/jogger skal du orientere deg å ha kontroll på alt som er rundt deg. Foreldrenes oppgave blir å spørre ulike spørsmål til "akademikern" for å se hvor god oversikt de har over omgivelsene. Typiske spørsmål kan være: "hvor mange mennesker har du bak deg akkurat nå?"
"Hvilken farge var det på det huset vi akkurat gikk/jogget forbi?"
"Hvor mange meter har du løpt siden det forrige lyskrysset?"
"Hvor mange biler har parkert i veien vi akkurat gikk/jogget forbi?"

Man kan ikke snu seg/åpne øynene før man har svart på spørsmålet. Dette er veldig god øving på å skaffe seg overblikk på fotballbanen, men disse egenskapene kan man også bruke ellers i livet.


Orientering/overblikk er tema for uke 43, og det er derfor vi øver på dette selv i uke 42. Neste uke vil det altså være en ny egentreningsøvelse. Temaet i uke 44 er å kunne bruke "begge ben". 

Ukas egentrening Uke 43:

- Ta med deg ballen på sletta, i hagen eller hvor som helst (som foreldre tillater selvfølgelig). Denne uka skal du kun bruke det beinet du mener er mindre godt enn det andre. Altså: er du høyrebeint, skal du bruke venstre fot. Her er det lov til å trikse, føre ball, drible, skyte. Er du høyrebeint, har høyrebeinet og ballen allerede blitt godt kjent. Men husk at venstrebeinet også vil bli venn med ballen. Uke 43 går til å introdusere ballen for den foten du vanligvis ikke bruker

Comments